söndag 29 mars 2015

Casablancatårta

Casablancatårta

Tjuvstartar Påsken eftersom jag kommer att jobba då. Bjöd mina föräldrar på Casablancatårta igår. Det är min mammas och min mormors favorit. Lite svår att fotografera, tyvärr. Men sagolikt god blev den!
Förbered gärna botten och krämen dagen innan. Glad Påsk!

Maräng:
4 äggvitor
2 1/2 dl socker

Casablancakräm:
4 äggulor
1 dl socker
75 gram smör

Gelè:
2 st gelatinblad
1/2 dl koncentrerad fläder- eller citronsaft
1 dl vatten

5 dl vispgrädde
3-5 bananer (beroende på storlek)
Flagad, rostad mandel (finns att köpa bland baktillbehör)

Sätt ugnen på 130 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en bakplåt.

Maräng: Vispa äggvitorna riktigt hårt. Vänd ner sockret och fortsätt vispa till en seg och blank marängsmet. Bred ut till en cirkel i önskad storlek. Gör en högre kant med marängen så rinner inte Casablancakrämen ut vid servering. Sätt in i mitten av ugnen ca 75 min. Ta ut och låt svalna.

Casablancakräm: Blanda äggulor med sockret och sjud på låg värme tills krämen tjocknar. Vispa hela tiden! Krämen bränns lätt vid. Ta av från värmen och rör ner smöret till det har smält. Låt svalna. Ställ in i kylen för att kallna helt. Krämen tjocknar i kylen.

Gelé: Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Blanda under tiden saft och vatten i en kastrull. Värm saften till den börjar koka. Dra av från plattan. Krama ur gelatinbladen och lägg ner i kastrullen. Rör om tills gelatinet har smält. Ställ svalt.

Montering: Lägg marängen på ett serveringsfat. Bred ut Casablancakrämen över marängen (inte hela vägen ut till kanten). Vispa grädden fast så den går att spritsa. Bred ett lager över hela tårtan. Skiva bananerna och lägg i ett fint mönster på tårtan. Sprita grädden runt tårtan. Skeda den kalla gelén (om den stelnat, värm på spisen ett par sekunder) över bananerna. Jag använde inte all gelé. Strö flagad, rostad mandel på den spritsade grädden. Tårtan bör läggas ihop ca 1/2 dagen innan den ska serveras. Nästan godare dagen efter!

 Lycka Till!


1 kommentar:

  1. Äntligen hittade jag en Casablancatårta, som liknar den som fanns på ett bageri i Ödeshög för 35-40 år sedan.

    SvaraRadera

Skriv en kommentar: