torsdag 19 januari 2017

Mazarin och Katalan

De flesta vet vad en Mazarin är. Få vet att en Katalan är samma som Mazarin, fast med hallonsylt. Lika goda båda två! Detta receptet kommer från min mormors välbevarade receptsamling. En riktig skatt för mig som älskar att baka! Jag tycker det är enklare och kakan blir saftigare om den bakas i en springform. Självklart kan du göra i portionsformar om du föredrar detta. Tänk då på att gräddningstiden blir betydligt kortare! Jag brukar göra 1 1/2 sats av fyllningen om jag gör den i en springform.



Mazarin



Botten:
2 dl mjöl
1 st äggula
2 msk socker
100 gram Svenskt smör

Fyllning:
1 1/2 dl sötmandel
75 gram Svenskt smör
1 1/2 dl florsocker
2 st små ägg 
(hallonsylt)

1 dl florsocker
lite vatten blandat med äggvita
röd hushållsfärg

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, socker och smör. Smula sönder smöret och blanda till sist ner äggulan till en fast deg. Tryck ut i en springform med löstagbar kant 18 cm i diameter eller i portionsformar. Ställ i kyl.

Skålla mandeln (om du vill). Låt torka på hushållspapper. Mal mandeln. Vispa smör med florsocker vitt och poröst. Vänd ner mandeln och äggen.
OBS! Vill du göra en Katalan brer du ut ett lager med hallonsylt på bottnen.  
Häll mandelkrämen i formen eller skeda upp i portionsformarna. Grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter. Prova med en sticka, den ska vara torr! Låt svalna.

Blanda florsocker med lika delar vatten och äggvita till en halvfast kräm. Färga glasyren ljust rosa med hushållsfärg. Bred över den kalla kakan.
Till glasyren på min Katalan (undre bilden) tog jag färska hallon och mosade i glasyren istället för vatten.


Katalan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar: