söndag 12 juni 2016

Morotskaka

Det finns mängder av olika och snarlika recept på morotskaka. Detta receptet har jag haft sedan jag var tonåring när jag inte förstod riktigt vad en morotskaka var. Lät konstig med morötter i en kaka. Idag vet alla vad en morotskaka är och hur god den är. Detta är mitt absoluta favoritrecept! Det blir en stor kaka så jag rekommenderar att man gör den i en 32 cm springform.
Du kan även göra den i en långpanna. Praktiskt och enkelt! Tänk på att gräddningstiden blir kortare!

Morotskaka:
4 ägg
4 1/2 dl socker
4 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/ tsk salt
1 1/2 tsk kanel
6 dl fint rivna morötter
1 1/2 dl rapsolja
hackade valnötter (valfritt)

Frosting:
200 gram Philadelphiaost
50 gram svenskt smör
ca 5 dl florsocker
2 tsk äkta vaniljsocker eller urskrapet från1 st vaniljstång
saft från 1/2 citron (valfritt)

Kaka: ätt ugnen på 175 grader. Smörj en springform ca 32 cm. Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Blanda ner morötterna. Sila ner mjölet samt resten av de torra ingredienserna. Blanda till sist ner oljan och nötter om du väljer att ha i detta. Häll i springformen. Grädda mitt i ugnen ca 60 min. Kolla alltid med en sticka! Tiden kan variera mellan olika ugnar. Täck över kakan om den blir för mörk mot slutet av gräddningen. Låt svalna.
Frosting: vispa smör, vaniljsocker och florsocker med elvisp (tar ett tag innan krämen"går ihop"). Blanda ner Philadelphiaosten. Rör om till en slät frosting. Bred över kakan. Kakan går bra att frysa med frosting på.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar: