torsdag 2 juni 2016

Rabarbermoussetårta med mandelbotten

Denna tårta var riktigt god! Jag använde hemkokt rabarbersaft. Mängden i receptet kan behövas justeras om du använder färdigköpt saft. Prova och smaka dig fram! Jag går aldrig exakt efter ett recept. Mandelbotten hittar du HÄR! Du kan byta ut mandeln till andra nötter om du vill t.ex. hasselnötter eller pistage. Jag använder ofta denna botten. Den är farligt god!

Rabarbermousse:
3 gelatinblad
3 äggulor
1 dl socker
1 1/2 dl konc rabarbersaft
1 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche

Rabarbergelé:
3 gelatinblad
1 dl vatten
1 1/2 dl konc rabarbersaft

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Värm saften i en kastrull. Krama ur gelatinbladen och lägg ner dem i saften. Rör tills de har smält. Vispa grädden fast. Blanda ner creme fraichen i grädden. Blanda ner äggvisp i saften och blanda till sist i grädd- och creme fraichblandningen. Häll över den avsvalnade mandelbotten. Ställ in i kylen för att stelna minst 3 h.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Värm vatten och saft. Krama ur gelatinbladen och rör ner i saften. Låt svalna. Häll försiktigt över moussen. Ställ i  kylen för att stelna. Dekorera med hallon, jordgubbar eller andra bär. Jag dekorerade med rosor. Så fint att dekorera bakverk med blommor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar: