onsdag 10 augusti 2016

Popcornkladdkaka med salt karamellsås och jordnötter

Många recept och bilder florerar på nätet med popcorn på tårtor och i glass. Jag hittade på min egen variant. Lite annorlunda och spännande med popcorn på en kladdkaka! Hur den smakade då? Den blev populär hos de vuxna som åt upp alla popcorn som låg kvar på tårtan! Popcornen med karamellsås och jordnötter var en riktig hit!

Jag använde mitt favoritrecept på kladdkaka. Receptet hittar du HÄR! Eller använd ditt eget favoritrecept. Ovanpå kladdkakan hade jag ljus chokladganache. Det behövs ju inte men, more is more...


Ljus chokladganache:

200 gram ljus Marabou
1 dl vispgrädde

Låt grädden sjuda upp i en kastrull (ej koka). Dra från plattan. Bryt sönder chokladen och lägg ner i grädden. Rör med en visp till en slät chokladkräm. Häll över den kalla kladdkakan. Ställ i kylen för att stelna.

Salt karamellsås:

1 dl vispgrädde 
1 dl socker
1 dl sirap 
1 msk svenskt smör
1 tsk flingsalt
2 dl jordnötter

Blanda vispgrädde, socker och sirap i en kastrull. Rör runt tills det börjar koka. Sänk värmen så att det småkokar. Rör inte mer nu! Låt koka ca 20 min. Karamellsåsen ska ha samma färg som bärnsten. Dra från plattan. Rör ner smör och flingsalt. Ställ åt sidan.
Sätt ugnen på 150 grader. Poppa en påse popcorn eller gör egna. Häll ut popcornen på en ugnsplåt med bakplåtspapper. Häll över ca 1 - 1 1/2 dl karamellsås, 2 dl jordnötter och blanda med händerna så att alla popcornen täcks. Tips! använd plasthandskar! Ställ in i mitten av ugnen ca 15 minuter. 
Garnera kladdkakan med popcorn. Ringla över resten av karamellsåsen. Servera med glass eller lättvispad grädde. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar: