fredag 14 oktober 2016

Pannacotta med kardemumma och vaniljkokta rabarber




Hoppas ni har tagit vara på sommarens juveler? Min frys är fylld med rabarber, hallon, björnbär och nu senaste med plommon från mina föräldrars trädgård. Ikväll bjuder jag mina vänner på denna ljuvliga pannacotta! Smakar sommarminnen....

4 portioner
6 dl vispgrädde
3 1/4 st blad gelatin
1 dl socker
1 tsk malda kardemummakärnor

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Koka upp grädde med socker och kardemumma. Dra från plattan när grädden börjar koka. Krama ur gelatinbladen och rör ner i grädden tills de har smält. Låt svalna. Rör om (kardemumman lägger sig i botten). Häll upp i 4 st fina glas eller dessertskålar. Ställ in i kylen.


300 gram rabarber
0,75 dl socker
1/2 st vaniljstång eller 1 tsk äkta vaniljsocker

Skölj och ansa rabarbern. Skär i bitar. Smält rabarbern tillsammans med sockret på medelhög värme i ca 5-7 minuter (får gärna vara lite bitar kvar av rabarbern). Låt svalna. Häll rabarbern över pannacottan när denna ska serveras. Servera med citronmeliss och gärna ett knaprigt biscotti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar: