tisdag 3 maj 2016

Banoffeepie

Banoffeepie blev jag bjuden på för många år sedan av min vän Monika. Monika är fantastisk på att baka! Många av mina bakverk är summan av hennes idéer. Ni kan ju själv gissa vad största delen av våra samtal handlar om!
Banoffeepie är en ljuvlig skapelse med digestivekexbotten, Dulche de Leche, bananer, vispgrädde och mörk choklad! Säkert 1 miljon kalorier men det är det värt. Jag lovar! Den här pajen kommer du att älska!

Botten:
300 gram digestivekex
150 gram smält svenskt smör
1 msk socker

Fyllning:
1-2 burkar karamelliserad mjölk (Dulche de Leche men den som är färdigkokt)
3-4 bananer
3 dl vispgrädde
100-150 gram hackad mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Krossa digestivekexen och blanda med det smälta smöret och sockret. Tryck ut i en springform ca 24 cm i diameter. Grädda pajskalet i mitten av ugnen ca 5-7 min. Låt svalna. Fyll pajskalet med karamelliserad mjölk. Skiva ett lager med bananer ovanpå. Vispa grädden (ej för hårt) och täck bananerna. Strö till sist över hackad mörk choklad.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar: