måndag 23 maj 2016

Hallongrottor

Detta är min mormors recept. Min mamma bakade dessa när jag var liten. Mina pojkar kallar de för sommarkakor. Passar bra, för jag bakar de faktiskt bara på sommaren! En del maträtter och bakverk passar för olika årstider, tycker jag. Dessa smakar sommar. Spröda., lite sega med söt hallonsylt. En favorit sommar efter sommar...

Ugn 175 grader

250 gram svenskt smör
1 1/2 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl marsanpulver
1 1/2 tsk bakpulver

Vispa smör och socker vitt och poröst. Blanda ner de övriga ingredienserna. Rulla ut till två längder. Dela i ca 30 bitar. Forma till bollar. Lägg i pappersformar. Gör en stor fördjupning i mitten. Klicka i hallonsylt (eller annan sylt). Grädda mitt i ugnen på 175 grader ca 20 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar: